Viden er vejen frem
-og vi går gerne forrest

Vi er autolakererens foretrukne forretningspartner, og har været det siden 1944.

Oversigt

Vi er autolakererens foretrukne forretningspartner, og har været det siden 1944.

Autolakererens foretrukne forretningspartner siden 1944

Det begyndte et år før 2. verdenskrig sluttede. Niels Baden-Jensen ville være selvstændig, og tog initiativ til at starte virksomhed inden for farve og tapet. Hans bror Hans Jørgen var med fra starten. De to blev kompagnoner, og begyndte at opbygge virksomheden ”med de bare næver” på Buddingevej i Søborg.

På grund af krigen var det største problem at skaffe varer, som firmaet kunne tilbyde sine kunder. Men det gik da, og kort efter starten havde virksomheden et lager, som var indrettet i en garage. Firmaet beskæftigede sig både med detail- og engros handel.

Snart kom kundekredsen, som bl.a. bestod af gartnere, snedkere og malermestre, til også at omfatte udenbys kunder. Alle kunder blev naturligvis besøgt, og rejsen foregik på cykel. Over de længere stræk tog brødrene toget. På en sådan togrejse kom Hans Jørgen til at dele kupe med nogle vognmalere, som var på vej til møde i deres daværende forening SAV. Hans Jørgen fortalte, at han bl.a. solgte lakfjerner, og hans rejsefæller anbefalede ham at besøge vognmalerne, for sådan noget havde de brug for. På denne måde kom vognmalerne med blandt de brancher, som firmaet dengang leverede varer til.

Stor erfaring skaber indsigt og kompetence

I 1944 startede de to brødre Niels og Hans Jørgen Baden-Jensen en kombineret detail- og engroshandel med farve og tapet på adressen Buddingevej 211 i Søborg. Firmaet Baden-Jensen var etableret.

Mange års samarbejde med Spies Hecker

1959 blev samarbejdet med Spies Hecker i Köln etableret, og allerede i begyndelsen af 1960eme afvikledes detailforretningerne, firmaet flyttede til Transformervej i Herlev og specialiserede sig helt på autolakererbranchen.

Samarbejdet med Spies Hecker

I forbindelse med samarbejdet med Spies Hecker blev produktprogrammet udvidet til at omfatte alt, hvad et moderne autolakereri har behov for. I midten af 1970 udvidede firmaet aktiviteterne til også at omfatte industrilakker til den metalforarbejdende industri. I 1987 tog firmaet et stort spring med etableringen af lager og ekspedition i Kolding til betjening af kundekredsen vest for Storebælt. Et glidende generationsskifte blev afsluttet i 1991, hvorefter Finn Baden-Jensen og Jens Chr. Baden-Jensen, nu stod for ledelsen af firmaet.

Netværk og uddannelse

I 2010 etablerede Spies Hecker og Baden-Jensen netværket LAK & KNOW-HOW®. LAK & KNOW-HOW netværket er Danmarks største netværk af selvstændige autolakerere - i dag med omkring 100 medlemmer. Netværket sikrer medlemmerne den bedst mulige konkurrenceevne og indtjening. Netværket mødes blandt andet i Baden-Jensens professionelle træningscenter i Middelfart, hvor teknikere underviser i såvel teori som praksis, og medlemmerne har mulighed for at blive opdateret på den seneste udvikling på markedet samt udveksle gode idéer og erfaringer.

Som netværkskoordinator arbejder Baden-Jensen hele tiden for at skabe værdi for medlemmernes virksomhed. Netværket tilbydes løbende faglig opdatering i de stadig mere komplekse lakopbygninger.

Generationsskifte

I maj 2016 gik Finn Baden-Jensen på pension, og overlod via et generationsskifte tøjlerne til sin søn, Martin Baden-Jensen, som dermed er tredje generation.

75 års jubilæum

Den 1. maj 2019 fyldte Baden-Jensen A/S 75 år! Det blev fejret ved to store receptioner - en i afdelingen i Ballerup og en afdelingen i Kolding - hvor alle samarbejdspartnere var inviteret.

Generationsskifte

I maj 2016 gik Finn Baden-Jensen på pension, og overlod via et generationsskifte tøjlerne til sin søn, Martin Baden-Jensen, som dermed er tredje generation.

Med generationsskiftet er Baden-Jensen for alvor trådt ind på den digitale scene. Virksomheden tilbyder ikke længere kun laksystemer men i stigende grad også værdifulde digitale løsninger til forretningspartnerne - kunderne.

Dog ligger det fast, at Baden-Jensen aldrig vil gå på kompromis, når det kommer til fastholdelse af de nære personlige relationer, man har opbygget til kunderne igennem årene.

Når Baden-Jensen i dag kigger fremad, er det med fokus på at skabe digitale totalløsninger for eftermarkedet, som fastholder og effektiviserer arbejdsprocesserne fra start til slut. Baden-Jensen vil fjerne fokus fra de tidskrævende administrative opgaver, som kan løses smartere, hurtigere og mere effektivt, således at autolakereren kan udnytte sin tid med det, som det i sidste ende handler om - nemlig at lakere biler.